درباره کمپرسور

درباره کمپرسور

کمپرسور یک "ضخیم کننده Thickener " است که از دینامیک آواها می.کاهد و به همین دلیل همچنین از حجم (Volume) آن.ها. کمپرسورها تاثیر ظریفی روی صداها می.گذارند، اما می.توانند صداها را در میکس در جای درست خود قرار دهند. بوسیله پارامتر Makeup Gain یا پارامتر Output یا Volume می توان، حجم صدا را پس از عملیات کمپرسیون به جای اول خود و یا حتی بالاتر از آن برد.

آستانه یا Threshold:

پارامتری است که نشان.گر پایین.ترین حدی است که کمپرسور از آن حد به بعد شروع به کار می.کند و ارزش آن با معیار dB یا دسیبل و بصورت منفی negative نشان داده می.شود. و هرچه این مقدار منقی بیشتر باشد، Level در صدا پایین تر است.

رِیشیو یا Ratio:

مهم.ترین پارامتر در کمپرسور به حساب می.آید.این پارامتر در واقع مشخص می.کند که تا چه حد از Output Level، پس از آنکه سیگنال از آستانه گذر می.کند، باید کاسته شود. هرچه مقدار رِیشیو بیشتر باشد، کمپرسیون بیشتری روی آواها اعمال می.شود. وقتی مقدار ratio روی حالت 1:1 تنظیم شود، سیگنال کمپرس نمی.شود، و هر چه مقدار آن بالاتر رود (مثلا 8:1)، سیگنال بیشتر کمپرس می.شود.

رِیشیویِ بی.نهایت، کمپرسور را به لیمیتر (Limiter) تبدیل می.کند. یعنی در لیمیتر، اگر سیگنال از آستانه گذر کند، "به کلی" از بین می رود (cut) ، در حالی که سیگنالی که از آستانه در کمپرسور گذر می.کند، تعدیل می.شود. پس این تنها تفاوت کمپرسور با لیمیتر است.

Attack:

همان طور که از عنوان این پارامتر بر می.آید، Attack Time مدت زمانی را نشان می.دهد، که به سیگنال پس از عبور از آستانه "حمله" می.شود، تا بلندیِ صدای آن سیگنال تعدیل شود. اگر زمان Attack طولانی باشد، ترانزینت های مصنوعی را به وضوح قابل شنیدن باقی می.گذارد.

Release:

زمانی را نشان می.دهد که سیگنال لازم دارد تا پس از گذر از آستانه و کمپرس شدن، به حالت اول خود بازگردد. این پارامتر بخصوص در نگهداشتنِ pumping sound در حداقل، بسیار تاثیرگذار است.

لیمیتر (Limiter):

در واقع لیمیتر، با توجه به توضیحات بالا، کمپرسوری است، بدون پارامترِ رِیشیو. دقت کنید که در استفاده از کمپرسور در مسترینگ باید بسیار احتیاط کرد و محافظه کار بود. چرا که همانطور که در بالا اشاره کردم، کمپرسور از دینامیک موسیقی در مسترینگ می.کاهد (البته منظور downward compression است). و این معمولا بر خلاف طبیعت موسیقی است. موسیقی به فراز و فرود نیاز دارد، چه ملودی.های موسیقی و چه سیگنال.هایش، پس از "کمپرس کردنِ بیش از اندازه" بپرهیزید. مهم نیست که Level موسیقی را در مسترینگ چقدر بالا می برید. مهم این است، که موسیقی حالت غیر طبیعی به خود نگیرد.

چند نکته:

Attack طولانی به اسنیر (snare)، تام ها (Toms) و هر ساز کوبه ای، وضوح بیشتری می.بخشد.

Attack کوتاه ممکن است ترانزینت.های یک صدا را از بین ببرد و صدا را غیر طبیعی جلوه دهد. مثلا اگر از Attack کوتاه و نیز Release کوتاه را برای کمپرس کردن صدای گیتار باس استفاده کنید، Sustain را از صدای این ساز گرفته اید و ممکن است صدایی مصنوعی از آن بگوش برسد. از آنجایی که مولفه.یِ Release تاثیر زیادی روی ریتمِ صدا می.گذارد، باید آن را با ضرب آهنگ (tempo) موسیقی هماهنگ کرد.

Release کوتاه می تواند به افزایش حضور نت.های گم شده در میکس کمک کند.






/ 0 نظر / 57 بازدید